Велосипедна інфраструктура в Запоріжжі: бути чи не бути?

Амстердам, Копенгаген, Стокгольм, Берлін, Мюнстер, Барселона, Базель... Що об'єднує всі ці міста? Насправді, багато чого. Але ми хочемо закцентувати увагу на одному факті: в цих відомих містах функціонує найрозвиненіша велоінфраструктура в Європі, в яку щороку влада вкладає чималі фінанси. Безліч велосипедистів на вулицях цих міст - звичайна справа, і подекуди вони диктують свої правила дорожнього руху.

Фото: "Велодень Запоріжжя" facebook.com

Анітрохи не дивно, чому цей вид транспорту потрохи підкорює Старий світ. По-перше — це доступно і дуже зручно. А по друге — безпечніше і для самої людини, і для навколишнього середовища. В Києві за 2019 рік кількість велосипедистів зросла на 15% за повідомленням Асоціації велосипедистів Києва (U-Cycle). Так, згідно з дослідженням організації, у травні поточного року на 22 головних перехрестях Києва за дві години моніторингу в будній день було нараховано 2732 велосипедисти, а за той же проміжок часу у вихідний день — 3430 людини.

avk.org.ua

Моніторинг волонтери Асоціації здійснюють власноруч, «оскільки підрахунок вимагає пильної уваги до деталей, а не просто фіксацію трафіку», а в Києві наразі немає встановлених відеокамер, які б могли повністю замінити роботу волонтерів. Незважаючи на таке активне зростання відсотку, велоінфрастуктура в Києві будується повільно. Аж 2/3 велосипедистів у столиці рухаються тротуарами міста, хоча це є порушенням п. 6.6 Правил дорожнього руху, який забороняє рух транспортних засобів по тротуарах та пішохідних доріжках (винятком в такому випадку є діти до 7 років на дитячих велосипедах під наглядом дорослих).

Велоінфраструктура міста — сукупність засобів, елементів вуличної мережі, споруд та малих архітектурних форм, що призначені для користувачів велосипедів у населеному пункті.

А ось наприклад, як виглядають дороги в Стокгольмі. Бачимо на фото водночас місце і для пішоходів, і для велосипедистів, і для автомобілів, а також — зелену зону і трамвайний шлях.

велорозмітка стокгольм chellove4ishe.livejournal.com

Фото: chellove4ishe.livejournal.com

Є в столиці Швеції й ось такі дуже зручні спеціально «завищені» відокремлені велодоріжки.

велодоріжки стокгольм chellove4ishe.livejournal.com

Фото: chellove4ishe.livejournal.com

Загалом, серце радіє таким стокгольмским пейзажам.

стокольм дороги велорозмітка chellove4ishe.livejournal.com

Фото: chellove4ishe.livejournal.com

А що може запропонувати місто Запоріжжя своїм мешканцям, котрі мають в своєму користуванні двоколісного залізного коня? Наразі розроблена концепція розвитку, яка має стати «дорожньою картою» для облаштування міста. В Запоріжжі на сьогодні є велосмуги по вулиці Тюленіна від проспекту до в’їзду на міст Преображенського, і від моста Преображенського до пам’ятника козаку Мамаю на Хортиці. І є ще одна велодоріжка — по вулиці Новокузнецькій на Пісках. Але жоден з цих елементів інфраструктури не відповідає чинним стандартам.

Велодоріжка по вулиці Тюленіна в Запоріжжі. Фото: timenews.in.ua

У 2018 році Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України в оновлених державних будівельних нормах, зокрема в частині організації велосипедного руху (ДБН В.2.3-5:2018 «Вулиці та дороги населених пунктів»), запровадило обов’язкове проектування велосипедних доріжок і смуг під час нового будівництва та реконструкції доріг. Передбачається в нормативному акті й будування стоянок для короткочасного (до 1 години) й тривалого (кілька годин, цілий день або ніч) зберігання велосипедів «біля об’єктів масового відвідування, станцій метрополітену, зупинок приміських електропоїздів, на кінцевих зупинках та у вузлах пересадки з вуличного міського на приміський транспорт».

www.minregion.gov.ua


quote yellowАктивний велосипедний рух може значно розвантажити місто. У тій самій Голландії велосипедистів більше, ніж авто

Лев Парцхаладзе, замголови Міністерства регіонального розвитку


У залежності від категорій вулиць і доріг у ДБН визначаються відповідні форми організації велосипедного руху в населених пунктах:

ecotown.com.ua

Тепер слід розібратися в термінології, чим відрізняється велосипедна доріжка від велосипедної смуги. Подаємо офіційні визначення з чинних державних будівельних норм України. 

http://www.minregion.gov.ua/

http://www.minregion.gov.ua/

А поки що, за відсутністю велосипедних смуг та доріжок запорізькі велосипедисти часто вимушені їздити тротуарами, хоча це не тільки незручно та може спричинити зіткнення з пішоходом, а й є, як ми вже зазначили, порушенням п. 6.6 Правил дорожнього руху.

На офіційному рівні обговорення потреби у велорозмітці Запоріжжя ведуться як мінімум з 2013 року. В грудні 2013 року на засіданні міськради за участі спеціально створеної робочої групи (представників міської влади та велоактивістів Запоріжжя) «питанням денним» було створення велодоріжок проспектом Леніна (сьогодні — пр. Соборний). Неодноразово намагалася зініціювати створення велосипедної інфрастуктури в місті громадська організація «Запоріжжя велосипедне».

facebook.com

«Як у нас більшість людей сприймає велосипед? Як розвагу: або дати дитині покататися, або раз на рік самому виїхати кудись, наприклад, на природу. Ми ж стараємося змінити сприйняття людей, абсолютно усіх, і автомобілістів, і пішоходів, донести до них те, що велосипед — це повноцінний особистий транспорт, наймобільніший транспорт, котрий може рухатися в міських умовах. Він може проїхати там, де не проїде ані автомобіль, ані автобус. <…> На жаль, ще багато людей не сприймають велосипедистів серйозно, частіше — як заваду на дорозі. Наша мета — показати, що велосипед є повноправним учасником руху. Це прописано навіть у ПДР», − зазначив в інтерв’ю виданню «РепортерUA» 2016 року запорізький велоактивіст Павло Шадрин.

Тематичну пропозицію вносили ще в 2016 році ГО «Урбан-рух. Запоріжжя велосипедне»: отак міг би виглядати проспект Соборний з велодоріжкою. Джерело: reporter-ua.com

Минулого року в Запоріжжі було розроблено спеціальну Програму розвитку велоінфраструктури на поточний рік, затверджену міськрадою в грудні 2018 року. Серед завдань і заходів — «розробка концепції розвитку велоінфрастуктури Запоріжжя; залучення містян до користування велотранспортом; надання пріоритету велосипедистам, суспільному транспорту, пішоходам в історичній частині міста; створення рекреаційних веломаршрутів, майданчиків для паркування». 

У червні поточного року ми надіслали запит до Департаменту інфраструктури та благоустрою Запорізької міської ради, щоб дізнатися, коли буде реалізована затверджена програма, зокрема — зазначена в документі запланована на 2019 рік реконструкція тротуару по Прибережній магістралі (від перехрестя по вул. Глісерній до перехрестя по вул. Запорізькій) з облаштуванням двосторонньої велодоріжки. Відповідь подано нижче.

запит велоінфраструктура Запоріжжя (1)

Дізнаємося, що «між Департаментом інфраструктури та благоустрою Запорізької міської ради та проектною організацією офіційно укладено договір на розробку концепції розвитку велоінфраструктури Запоріжжя, після реалізації котрої планується розробка конкретного проекту з реконструкції тротуару на Прибережній магістралі». Тож, наразі не маємо конкретних термінів реалізації реконструкції.

В контексті процесу розробки велоконцепції міста 7 червня відбувся дводенний воркшоп від Спільно HUB за участі запорізьких громадських активістів, велоактивістів, органів місцевої влади, представників бізнес-організацій та поліції. Підготовка концепції велоінфраструктури триває, а учасники пообіцяли вже незабаром презентувати її громадськості для публічного обговорення та внесення правок.

Скріншот з сторінки Facebook.com

Скріншот з сторінки Спільно HUB на Facebook

Що стосується різних тематичних подій у місті, то головним велосипедним заходом Запоріжжя є «Велодень», що проводиться в нашому місті вже більше 10 років поспіль. Попередниками цього заходу були київські велопробіги «На велосипеді — на роботу!» (з 2004 року) та акція «День поваги до велосипедистів» 2004 року в Дніпрі.

Запорізькі громадські організації й веломагазини спільними зусиллями організовують «Велодень» з метою привернути увагу містян та міської влади до ролі велосипедистів у дорожньому русі міста та проблеми відсутності потрібної розмітки на дорогах. Цього року (26 травня) в двоколісній акції взяли участь понад чотири тисячі (!) людей.

Фото: 061.ua

Фото: 061.ua

Також цього року в Запоріжжі відбулася акція «Велосипедом на роботу: учасники добиралися до робочого місця на велосипедах замість громадського транспорту чи автівок, тим самим демонструючи повноцінну роль велосипеда як щоденного транспорту, а ще — його переваги в користуванні.

Звичайно, Запоріжжю ще зарано мріяти про статус велосипедного міста. Але перші кроки вже здійснено, тож сподіваємося на оперативну розробку та втілення концепції в життя міста.

 Олександра ЛОЗОВ’ЮК, Олександр ШЕЛУХІН

Джерела фотографій вказані під зображеннями