«Картинка завжди привертає увагу покупця»: студентка ЗНУ розповіла про секрети власного бізнесу

Ірина Сталєва, студентка філологічного факультету ЗНУ відкрила свій бізнес. Вона є власницею інтернет-магазину в інстаграм. Головний акцент зробила на продажі одягу та аксесуарів. Дівчина розповіла про джерела натхнення, поєднання роботи із навчанням і чому індивідуальний підхід є запорукою продажів.

Як у тебе виникла ідея створення інтернет-магазину?

Ідея з’явилася під час карантину. Я не знала чим зайнятися. Мені, загалом подобаються аксесуари, одяг. Я зазвичай замовляла побідні речі сама собі, а тут вирішила: чому мені не продавати?. Так почала потихеньку шукати варіанти, що можна було б закупити. Потім замовила і почала продавати.

У зв’язку із карантином не було ніяких труднощів?

Загалом – ні. Я почала замовляти речі у травні. До літа вже послабили карантинні обмеження. До того ж, замовлення мені надсилали кур’єром. Товари я фотографувала вдома. На пошту просто відносила посилки для відправки. Труднощів не було.

Які інвестиції знадобилися на стартовому етапі та коли вони окупилися?

Раніше я навчалася на контракті в університеті, а мене перевели на бюджет. Так мені на карту прийшло 5 тисяч гривень. Тобто університет повернув кошти за семестр навчання. Я вирішила ці гроші вкласти в магазин. Спочатку замовила аксесуари та мінімальну кількість одягу. Не поспішаючи, фотографувала їх для сторінки в інстаграм. Окупилися товари, я думаю, приблизно через місяць-два. На ці гроші я знову почала замовляти речі.

Розкажи про перших клієнтів і чи відразу було все гладко?

Все було добре. Мене запитують – я скидаю виміри, додаткові фотографії, номер карти. Оплачували все нормально. Була довіра з обох сторін.

Поговоримо про конкурентів. Зазвичай власники магазинів вивчають їх, але тісних контактів з ними не мають. Ти ж підтримуєш своїх колег і рекомендуєш їх магазини у себе в stories. Розкажи, для чого це робиш і які результати маєш?

Перед тим, як почала вести магазин, я спостерігала за стилем, оформленням, асортименом інших (за тими сторінками, які мені подобались). Одяг шукала в постачальників подібний. Зазвичай підтримую конкурентів і рекомендую їх у себе на сторінці. Це називається взаємна реклама. Вона безкоштовна для обох сторін. Я піарю їх, вони піарять мене для своєї аудиторії. І при цьому є результати: приходять клієнти, підписники, активність також підвищується.

Чому обираєш саме закордонних постачальників?

В українських постачальників мені не подобається одяг. Так, у деяких є цікавий товар із хорошою якістю, але у мене інший стиль. Те, що мені потрібно за стилем, можуть надати тільки закордонні постачальники. Базові речі іноді купую й у наших, проте за кордоном закуповуватись вигідніше.

Як думаєш, в українських постачальників є перспектива, якщо вони змінять стилю одягу, чи люди вже звикли купувати в закордонних?

Думаю так, якщо вони будуть більше орієнтуватися на сучасні тренди або якість. Є речі жахливої якості. За кордоном звичайно також такі товари трапляються. Просто українські постачальники мене чомусь не приваблюють. У них і ціни закупівельні вище. Думаю, перспективи є. Я замовляла б у нашій країні. Це було б швидше.

Який спосіб просування в інстаграм для тебе найефективніший? Чому?

Я пробувала 2 способи: таргет (реклама в інстаграм) і бартер із блогерами. Перший виявився невдалим. Я рекламу не дуже добре налаштувала і результату майже не побачила. З цього питання потрібно звертатися до фахівця. Бартер – також непередбачувана річ. Останній мій досвід із блогером був непоганий. Загалом співпрацюю поки що із не супер популярними: від 50 до 150 тисяч підписників. Мені ефективно співпрацювати з блогерами. Поки що віддаю перевагу їм, а таргет думаю в майбутньому розвивати.

У твоєму магазині – не просто хаотично розкидані фото з товарами. Ти комбінуєш кольори, способи подачі. Розкажи про візуальну складову сторінки. Для чого ти це робиш і як?

Я – людина-естет, тому мені подобається, коли все охайно. Око прям радіє. Я сама не зайду в магазин, в якому буде все як-небудь виставлено або поганої якості фотографії. Картинка завжди привертає увагу покупця. Це один із азів маркетингу.

Як я фотографую речі. Для цього купила фон, стійки для одягу, відпарювач. Для мене процес фотографії є відповідальним. Я можу цілий день витратити на те, щоб зробити вдалі фото, а потім викладати їх у профіль.

З якими труднощами стикаєшся найчастіше і як їх вирішуєш?

Найчастіше трапляються проблеми із клієнтами. Це, зазвичай, люди, які необдумано роблять замовлення і не прогнозують наслідки. Наведу приклад. Я відправила покупцю посилку (аксесуари). Їх вартість у магазині — 100 грн. Покупець попросив оформити накладений платіж. Для цього потрібно було попередньо оплатити половину суми. Він це зробив. Я відправила товар.

У мене на той час була відпустка і я не звернула увагу на те, що посилку не забрали. Потім мені приходить смс, що вона знаходиться вже місяць на складі та вартість доставки складає 200-250 грн. Відповідно, я пішла в мінус із цієї покупки. Після нагадування, покупець обіцяв забрати її, але не зробив цього. Тут проблема в тому, що зустрічаються безвідповідальні покупці.

Як тепер ти запобігаєш подібним ситуаціям?

З того моменту беру передоплату більше: вартістю в дві сторони доставки. Коли посилка приходить на склад і я повертаю її до себе, то доставка виходить мені в 120-130 гривень. Тому зараз ціна передоплати — 150 грн. При цьому я не йду в мінус. Тобто людина усвідомлено вносить суму. Якщо не забрала посилку — значить гроші підуть на покриття вартості доставки.

Що робить твій бізнес унікальним?

Оформлення, підхід до спілкування із клієнтами та подарунки. Якщо у мене є замовлення, то я кладу додатково цукерки, наклейки, стікери, маски для обличчя. Завжди по-різному. Якщо велике замовлення – можу зробити бонус у вигляді знижки. В stories я проводжу фешн-хвилинки: опитування на тему стилю.

Ти розвиваєш тікток магазину. Чим це допомагає бізнесу?

Так, влітку почала це робити. Моє відео потрапило до рекомендацій. Як результат – у магазин прийшло близько 1000 підписників. З того моменту більше такого не було. Тепер знову вирішила відновити тікток. Це дуже хороший спосіб просування.

Як вдається поєднувати інтернет-магазин і навчання в університеті?

Якщо говорити про карантин, то дуже легко. Узагалі немає ніяких труднощів, тому що я перебуваю вдома, де знаходяться всі товари. Коли ми вийшли з карантину я повернулася до оффлайн-навчання в університеті та гуртожитку. Було трішки складніше, тому що відправленнями й упакуваннями займалася моя мама. Я тільки приймала замовлення. Їй потрібно було пояснити який товар, в якій кількості, куди відправити. Простіше самій все це робити.

Що тобі допомагає не зупинятися і кожного дня йти далі?

У мене ця справа – більше як хоббі. Те, що я заробляю від цього – приємний бонус. Іноді у мене немає настрою щось робити. Наприклад, коли підписники не активні в моєму магазині або немає замовлень. Але коли я беру себе в руки та починаю фотографувати речі, то натхнення з’являється. Коли є зворотний зв’язок від аудиторії, то не хочеться зупинятися.

Плануєш у подальшому відкрити ще один магазин?

Хотілося б відкрити магазин наживо. Не впевнена щодо другої сторінки в інстаграм. Поки потрібно працювати над цим магазином. Він у мене ще не особливо розвинений, тому поки не планую.

Давай змоделюємо ситуацію. Ти прокидаєшся вранці, намагаєшся зайти в інстаграм, а він зник. Що будеш робити?

Буду панікувати, швидше за все. Ходитиму засмучена і сумна.  Доведеться заново все це робити, якщо він зникне безповоротно. Кидати цю справу я точно не збираюся.

Тетяна Пода