Інтервʼю з SMM-спеціалістом

У світі інформаційних технологій на ринку праці все більше з’являється нових професій. Випускники та студенти факультету журналістики активно освоюють такі професії як контент-мейкер, дизайнер, SMM-спеціаліст тощо. Більше про роботу саме  SMM (social media marketing) розповість Аріна Фоменко в інтерв’ю для радіо «Universe».

Як саме ти прийшла до того, щоб стати SMM-спеціалісткою?

—  Я хотіла поступати на журналістику, але щось пішло не так.. Окрім того, що мені подобалось давати і брати інтерв’ю також цікавила тема бізнес-менеджменту, а саме будування стратегії і розвитку, тому я вступила до Київського торговельно — економічного університету на спеціальність цифрова економіка. До того ж в мене є потреба в спілкуванні з людьми, тому SMM – професія моєї мрії бо, закриває мої запити, творчі здібності та потяг до бізнес – аналізу.

Які особисті навички мають бути в людини, яка хоче освоїти цю професію?

—  У цій сфері важливо вміти контактувати з людьми, як із клієнтом, так і з підрядниками. Важливо розуміти, що не завжди власнику бізнесу подобається те, як робити правильно. Може бути, що йому подобається маркетинг, як у Viber, але ви більш компетентні й маєте делікатно обговорити моменти, як дійсно збільшити продажі. Дуже потрібна навичка вміти не прогинатися і вести діалог чому потрібно робити саме так. Якщо вже зовсім не йде комунікація, то краще відмовлятися від проєктів. А ще важливо завжди сидіти в телефоні і ні, це не про гру «Три в ряд». Це означає, що ви постійно знаходитесь в актуальному інфопросторі й знаєте усі новини, що відбувається у місті, які блогери в топі, як змінюється маркетинг великих брендів. Готуйтесь до того, що ви в кожній речі будете бачити свою роботу, тобто ви побачили рекламу суші та взяли ідею, як її можна адаптувати до бізнесу, який ведете, навіть, якщо це зовсім різні сфери.

Які курси можна порекомендувати людині, яка хоче почати займатися SMM з нуля?

—  Важливо розуміти, що є три напрямки які закриває SMM-спеціаліст – це: створення і обробка контенту, налаштування реклами (таргет) та аналітика і стратегія. Більшість курсів закриває лише першу ланку, наприклад, як правильно оформити актуальні в Instagram,  як поєднувати та обирати шрифти, як працювати в мобільних додатках або робити ілюстрації. І ось людина починає керувати проєктом і може зробити тільки дизайн, а налаштувати рекламу та зробити якісну стратегію розвитку – ні. Так можна  зробити гірше і собі і клієнту. Але дуже багато SMM  делегують обов’язки. Наприклад, одна людина займається конкретно стратегією, а потім шукає людину, яка зробить рекламу, або монтаж.
Я пройшла багато курсів і деякі з них були неякісні з водичкою, а деякі русняві, які я не можу рекомендувати. До того ж вони не актуальні і орієнтовані на російський ринок з їх реаліями, додатками, смаками та модою. Тому із курсів я можу порекомендувати Тимофія Філатова( @filatovsmm ). В нього комплексний курс, ідеально для новачків та вартує своїх грошей. Також сподобався курс від Kukurudza ( @ kukurudza.blog ) – багато користі і безплатно,  але вони якраз більше про створення контенту. І ще рекомендую курс від Олени Астахової (@city__resident ).
А  зараз я  займаюся створенням свого курсу, знімаю уроки, тестую програму на знайомій і очікую на крутий результат.

Скільки коштувало навчання?
Найдешевший курс — 400 гривень, якщо чесно вони не коштують і цих грошей. Це платформа, там було 30 уроків  і мені взагалі не сподобалось. Старі матеріали ще й російською. Нещодавно шукала в них урок, думала дати їм ще один шанс і це було півтори години з поганим звуком та інтернетом – взагалі не можна дивитися. А найдорожчий коштував тисячу доларів, але там тільки візуал, частина по продажах, прогрівах та запусках курсів і нічого по рекламі та стратегії. Набагато приємніше купити курс де не треба шукати додаткові джерела інформації, де з тобою розбирають помилки і ще по завершенню надсилають вакансії. В середньому, курс, як у Філатова коштує 200-300 доларів. Не обов’язково, що найдорожчий курс буде якісним, а дешевший поганим. Також було навчання по Reels вартістю 150 доларів, він мені допоміг,  але це маленька ланка маркетингу і контент-мейкерства, навіть для цього гарний інфо продукт не буде коштувати менш ніж 100 доларів.

Де шукати клієнтів для роботи?

—  Якщо ви проходите курс, то зазвичай вас додають в чат і там дуже часто можна побачити цікаві й класні вакансії. Або автори створюють окремий канал, в якому студенти курсу знаходять роботу для себе. Також багато вакансій у Telegram каналах, присвячених маркетингу. Від Kukurudza є чат SMM-ників, де вони шукають собі підрядників. Коли я закінчила навчання і дивилася вакансії на Work.ua або Rabota.ua – це був жах. Ніколи не починайте свій шлях з цього і не засмучуйтесь, якщо вас не вийде знайти там роботу, тому що вимоги не релевантні об’ємам зарплатні і це такі бізнеси, які ще не адаптувалися і самі не знають чого хочуть. І головне, якщо в вас буде, як мінімум три клієнти, то почне працювати сарафанне радіо, бо в них є друзі, які ведуть свій бізнес і таким чином з’являються потенційні замовники.

В якій компанії ти працюєш зараз?

—  Я веду сервіс технічного обслуговування BMW. Я ходжу туди щодня, бо завжди є що відзняти, нова машина або інтерв’ю з керівництвом та механіками. При тому, що SMM робота віддалена і люди обирають цю професію, бо не треба сидіти в офісі. Ви працюєте і водночас займаєтеся своїми справами, навіть у кав’ярні. Мені подобається, що в мене немає чіткого графіка, і я не мушу сидіти з 8 до 20 і сама обираю що мені треба зробити, який обсяг роботи та скільки часу знаходитись там. Також нещодавно поступила пропозиція співпраці з Laserhouse. В них цікавий акаунт і я б дуже хотіла з ними працювати, але вони шукають людину в офіс на повний робочий день, а мене це відлякує, тому легше відмовити. Для мене свобода важливіша, ніж новий кейс або більшу зарплатню. А зараз в мене є час і працювати, і навчатися, і писати власний курс, і шукати нові ідеї.

Скільки знадобилося часу, щоб заробити перші гроші з SMM?

— Через три місяці після початку навчання і через місяць після пошуку роботи. Я дуже багато чого спробувала, різні агенції, школа йоги, добровольчий батальйон. З деякими я не була готова працювати, деякі не були готові працювати зі мною. Особливо важко, коли тільки починаєш і маєш не так багато кейсів. Я нікуди не гналася у вільному режимі відповідала на вакансії з чатів і знайшовся варіант, який припав до душі.

На який дохід може розраховувати SMM-спеціаліст?

Зараз в середньому за один проєкт заробляють 300 доларів, але таких може бути декілька. Наприклад, мій досвід роботи в агенції: тут шукають  клієнтів, стабільно виплачують гроші, потрібно лише виконувати конкретні задачі. Але зазвичай це дуже рабська система, тому що потрібно вести 3-4 клієнти і за це платять 20 тисяч гривень. В той час, якщо самостійно робити ці проєкти  можна отримати 1200 доларів. Раджу набратися сміливості й шукати своїх клієнтів, які так само шукають вас.

Чи є  цікаві кейси за час роботи?

Одного разу треба було придумати брендинг для мережі фітнес залів і часто в таких стратегіях продумується, як звертатись до читачів та як з ними вітатися. Треба було зробити особливу фішку і я придумала називати їх «Каченята» — ніби дитинка качки, та качки, що займаються в залі. Це запам’яталося  і можна було б зробити її фірмовим символом. Сказали, що «Каченята» це занадто. А перед цим я ще придумала інші два варіанти, які б точно програли – це були «Крекери» та «Енерджайзери». І ось вони обрали останній, а вітання «Фізкульт привіт» — ніби назва для спортивної команди. Тобто, люди віддають агенції декілька тисяч доларів за ведення соціальних мереж у той час, як вони могли зробити це самостійно.

Які поради можна дати для початківців з власного досвіду?

Не хапайтеся за першого клієнта, якщо вам не подобається з ним працювати, якщо ви вигораєте або з вами неввічливо спілкуються просто кидайте і шукайте нове. Якщо ви досі думаєте, що цей ринок переповнений – це не так. Щодня відкриваються нові бізнеси, ви можете працювати не тільки з Україною, а й з усім світом. В країнах СНД SMM  більш розвинений, ніж за кордоном. Якщо ви знаєте англійську, у вас є всі шанси підкорити Польщу, Німеччину, ОАЕ. І можете одразу ставити класну ціну. Подумайте скільки ви витратили на навчання, нову техніку, скільки вклали зусиль та енергії. Краще одразу комунікувати з власниками  великих  бізнесів, бо, якщо людина заробляє 500 доларів, то вона не зможе платити вам 300. Не бійтеся і пам’ятайте – цей ринок любить нахабних.