Технологічні інновації: як штучний інтелект змінив життя людей

Технологічні інновації кардинально змінили життя людства за період останніх десяти років. Одним з найвпливовіших досягнень є розвиток штучного інтелекту (ШІ), який дозволяє за допомогою комп ‘ютера виконувати завдання, які раніше вважалися виключно людською прерогативою.

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ

            «Це алгоритм обробки інформації. Він схожий на роботу головного мозку, апаратна та програмна структура теж нагадує мозок. Це математичний апарат з електронною частиною, яка може працювати з інформацією як людина», -пояснює Олексій Резніченко- засновник та керівник мережі Центрів робототехніки «Ботеон».

ВПРОВАДЖЕННЯ  ШІ КРАЇНАМИ

            Інститут штучного інтелекту провів дослідження, у результаті якого було визначено, коли саме ШІ почав набирати обертів у країнах світу та в яких сферах діяльності використовується .

            Згідно з вибірковим опитуванням 7502 підприємств у всьому світі, проведеним 30 березня — 12 квітня 2022 року компанією «Morning Consult» на замовлення IBM, світова частка підприємств, які впровадили штучний інтелект, на сьогоднішній день  становить 35%, збільшившись з 2021 року.  Про це повідомляє «DigiTimes Asia».

            На основі певних досліджень було зазначено, що Китай прийняв «План розвитку штучного інтелекту нового покоління» ще у 2017 році. Китай та Індія мають найвищі показники розгортання штучного інтелекту, а саме: 58% та 57%. Зокрема, Китай впроваджує технології ШІ у промисловість, освіту, логістику, сільське господарство тощо. За допомогою штучного інтелекту відбувається розвиток технологій розпізнавання, прийняття рішень тощо. В Індії серед пріоритетів – сільське господарство, охорона здоров’я, промисловість, енергетика, освіта.

            Японія спрямовує зусилля в цій сфері на підвищення продуктивності праці в промисловості, охороні здоров’я, медичному обслуговуванні і добробуті громадян, мобільність та інформаційну безпеку. Саме за допомогою ШІ Японія розраховує втілити в життя парадигми Четвертої промислової революції «Індустрія 4.0» і «Суспільство 5.0».

             У Норвегії штучний інтелект є основою досліджень у довгостроковому плані уряду, розвитку пріоритетних галузей, якими є охорона здоров’я,  енергетика, морська галузь і державний сектор.

            У Франції технології ШІ розвиваються в першу чергу у сферах охорони здоров’я та навколишнього середовища, транспорту і мобільності, безпековій сфері.

Великобританія має один з найнижчих показників ШІ – 26% та використовує його в біологічних науках, послугах громадянам, сільському господарстві.

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ВИРОБНИЦТВІ

Основною  перевагою штучного інтелекту  є можливість автоматизації процесів, що впливає на швидкість та якість виконання завдань. ШІ дозволяє автоматизувати рутинні та повторювані завдання, які раніше виконували люди. Праця, яка вимагає простих і зрозумілих інструкцій, може бути покладена на комп’ютерні системи зі штучним інтелектом. Наприклад, завдання  у сфері виробництва, логістики та монтажу можуть бути автоматизовані за допомогою роботів — маніпуляторів або розумних систем управління. Штучний інтелект  забезпечує  покращення ефективності виробничих процесів шляхом оптимізації розкладів, мінімізації витрат та управління ресурсами. Комп’ютерні системи зі штучним інтелектом можуть аналізувати великі обсяги даних та приймати швидкі та точні рішення на основі цієї інформації. Зважаючи на результати опитування вищезазначених країн, 43% опитаних підприємств використовують приватні хмарні сховища, 32% гібридні або декілька хмарних сервісів, 13% загальнодоступні хмарні сховища та 8% використовують локальні сервери.

            За результатами опитування підприємств, лише 25% підтримують обмежене використання ШІ, 37% розробляють стратегію використання ШІ і тільки 28% мають цілісну стратегію. Не зважаючи на прихильність до механізації, є фактори, які перешкоджають переходу від робочої людської сили на комп’ютерну:

— для 34% підприємств стала проблема опанування нових навичок, здобуття досвіду у володінні ШІ;

— 25% не мають належних платформ, які допомагали б механізувати деякі процеси;

— 61% підприємців не в змозі пояснити рішення, які пропонує ШІ.

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ У ПОВСЯКДЕННОМУ ЖИТТІ

            Марк Цукерберг, програміст і засновник Facebook, вважає, що штучний інтелект допоможе людству вирішити багато питань: люди зможуть краще лікувати себе, діагностувати хвороби, зменшити кількість дорожньо-транспортних пригод (які зараз є найпоширенішою причиною смерті серед людей) тощо.

            Одним з проривних винаходів ХХ сторіччя вважають голосові помічники. Їхній дебют припав на початок 2011 року. Компанії запропонували такі продукти , як: Siri від  торговельної марки Apple, Google Assistant та Amazon Alexa. Це змінило способи взаємодії з технологіями.

            Штучний інтелект дозволяє людям комунікувати з пристроями та отримувати інформацію голосом, спрощуючи рутинні завдання: пошук інформації, установлення нагадувань та керування побутовими пристроями. Комп’ютеризація використовується в освітніх системах для створення індивідуалізованих програм навчання, аналізу знань та надання рекомендацій.

            За статистикою, понад 89% учнів використовують ШІ для виконання домашніх завдань. Машинне навчання та аналітика даних допомагають виявляти особливі потреби студентів та пропонувати зміст, який найкраще відповідатиме їхнім індивідуальним потребам.

            Штучний інтелект  вносить інновації і в медичну галузь. Алгоритми машинного навчання можуть аналізувати медичні дані та зображення, допомагаючи у діагностиці різних захворювань та розробці ефективних лікувальних планів. Розумні пристрої такі, як: фітнес-трекери та монітори здоров’я, також використовують штучний інтелект для збору та аналізу даних про фізичну активність, сон та стан здоров’я людини.

            Найбільшим попитом серед клієнтів є функція відео та аудіовикликів лікарів. Завдяки ШІ також з’являються нові галузі медицини: офтальмологія, оптометрія та теледерматологія. Без них сьогодні не можливо уявити життя. За статистикою онлайн-хабу Doc.ua, кожен місяць у 1,5 раза зростає попит на онлайн-консультації, більш ніж половина з яких проходить із вузькопрофільними лікарями, інші – з терапевтами.

Користувачі в середньому оцінюють онлайн-послуги у 4,5 з 5 балів. Така статистика показує насамперед готовність українців до технологічних змін у сфері медицини. Технологічні інновації, зокрема штучний інтелект (ШІ), безсумнівно, багато в чому змінили життя людей. Штучний інтелект відкриває нові можливості та змінює те, як ми традиційно працюємо, спілкуємося, вирішуємо проблеми та живемо. Однак нам потрібно бути обережними з новітніми технологіями, оскільки зловживання технологічним прогресом може завдати шкоди суспільству.