Туризм під час війни: чому українці вибирають закордонний відпочинок?
Сьогодні засоби масової інформації часто популяризують курорти іноземні, тим самим майже виключають рекламу власне українських. Як це впливає на розвиток туристичного бізнесу в Україні?
У вітчизняного туристичного бізнесу є всі передумови для розвитку: історичні, географічні, природні, економічні, соціально-демографічні. Та за інформацією Адміністрації Державної прикордонної служби України, протягом І кварталу 2015 року Україну відвідало понад 20 тис. іноземних туристів. У порівнянні з аналогічним періодом 2014 року кількість туристів зменшилась у два рази. Точні цифри можна побачити у таблиці
Туризм є важливою галуззю економіки України. За даними Державної фіскальної служби, суб’єктами туристичної діяльності у І кварталі 2015 року сплачено податків та зборів до зведеного бюджету понад 322,4 млн. грн., що на 7,4 млн. грн. менше, ніж за аналогічний період 2014 року. Надходження від сплати туристичного збору у вказаному періоді зменшилися на 0,4 млн. грн., порівняно з І кварталом 2014 року, та склали близько 6 млн. грн.
Робимо висновок, що туризм в Україні занепадає. Зважаючи на це, ми вирішили проаналізувати сучасний стан українського курортного бізнесу, використавши результати соціалогічного опитування «Проблеми та перспективи туризму в Україні».
Середній вік респондентів складав 22 роки. Абсолютна більшість з них були українці з незакінченою вищою освітою. За результатом опитування ми дізналися, що 80,6% людей відвідували українські курорти, проте дійсно популярними їх вважають лише 22%.
З цього виправданим є факт, що 69,2% людей вибрали б іншу туристичну країну, коли б постало таке питання.
Погоджуються з тим, що ціни на вітчизняний курорт є завищеними та невиправданими, 67,7% людей. Також причинами, які гальмують розвиток туристичної індустрії, українці називають:
— необізнаність громадян про курорти України(50%)
— факт, що Україна була закрита до 1991 року, а саме такі країни найбільше витрачають зусиль на розвиток туризму (32,1%)
— більшість лідерів туристичного бізнесу є сусідами України(25%)
Небайдужі до становища туризму в Україні пропонують шляхи вирішення цих проблем
Серед найпопулярніших місць України для відпочинку громадяни вибрали «Коблево» (Миколаївська область), «Залізний порт» (Херсонщина), курорти Одеси, Карпат та півострова Крим. Але рекордсменом стала «Кирилівка» (Запорізька область). «Відпочивала з батьками у «Новому світі» 5 років. Бувала й в Євпаторії. Та через обставини в Україні довелося відпочивати в Кирилівці. Залишилися задоволені, але «Новий світ» незрівнянний ні з чим» — обґрунтувала вибір 15-річна українка.
За результатами опитування можна зробити висновок, що більшість громадян скептично ставиться до туризму в Україні. Ряд вищеназваних причин заважає їм зробити вибір на користь вітчизняного курортного відпочинку.
На 2015 рік країнами, які українці відвідують найчастіше, є Польща, Молдова, Угорщина, Білорусь, Словаччина, Румунія, Німеччина, Єгипет, Туреччина, ОАЕ. Якщо ретельно дослідити таблицю № 1, можна побачити, що значний відтік туристів з України простежується з 2013 року, саме коли почалися події Майдану. Чи бояться люди їхати в Україну через воєнні дії, ми дізналися з соцмереж
За словами депутатки Анни Романової, з одного боку, під час війни суперечливою є робота над розвитком туристичної привабливості, а з іншого – ця сфера може давати значні прибутки державі. «Вкладений у туризм один долар дає 7 доларів інвестицій суміжним галузям економіки: ресторанно-готельному бізнесу, транспортові, сфері розваг. Кожні десять туристів дають роботу двом працівникам, а кожне робоче місце в туризмі створює чотири місця в суміжних галузях. Якщо успішно розвивати внутрішній туризм, додатково можна зберегти в Україні 5-6 мільярдів доларів, які наші співвітчизники витрачають на відпочинок у Єгипті, Туреччині, Альпах тощо. Передбачуваний обсяг додаткових коштів в економіку країни може стартувати від 10 мільярдів доларів і більше», – каже вона сама.
Уряд України вважає, що також негативно впливає на розвиток туристичної сфери тотальна дезінформація, яку ведуть сьогодні російські ЗМІ, – створення ілюзії повномасштабної війни. Українці ж вважають, що вітчизняні засоби масової інформації також не повною мірою інформують про відпочинок на теренах України.
Тож, аби досягти успіху слід докласти спільних зусиль до розв’язання проблеми. Це мають бути не лише викладені на папері думки законодавців з приводу того, якою б вони хотіли бачити галузь туризму у майбутньому, а конкретні дії з їхнього боку.
Анна Покровська