Українські школярі вкотре взяли участь у проекті «Молодь дебатує»
14 грудня в загальноосвітній школі I-III ступенів №38 м. Запоріжжя відбувся захід «Молодь дебатує». До участі було залучено учнів 9-11 класів, які прагнуть виховати в собі якості справжніх лідерів та ораторів.
Протягом 10 років дебатна методика успішно розвивається в Німеччині на загальнодержавному рівні, а сьогодні — доступна в українських школах українською мовою.
Захід «Молодь дебатує» проходив у форматі гри – команда проти команди. Всі гравці мали завдання дискутувати на запропоновану тему. Цього року обрали питання атомної енергії: чи варто поступово відмовитись від виробництва атомної енергії на атомних електростанціях України?
Світлана Нетьосова — викладач ЗОШ №23, тренер/суддя дебатного клубу, м. Дніпро.
– Розкажіть, будь ласка, детальніше про формат гри?
– Будь-які дебати грають дві сторони: Pro/Contra. Тобто сторона, яка виступає ЗА дану позицію та сторона, яка критикує. Обидві вони мають знайти оптимальний варіант вирішення проблеми. Формати гри звичайно різні. Якщо брати німецький формат, він дуже цікавий, тому що там є другий раунд так звана «вільна» дискусія. Діти можуть вільно висловлюватися по черзі, адже важливим моментом є толерантне ставлення до опонента. В будь-якому форматі важливим принципом є комунікація, спроможність не лише знайти спільну мову, але й почути іншу думку. Активне слухання – основа дебатної технології. Важливим є третій раунд, аналітичний: діти мають підсумувати свою дискусію і сказати, чи залишились вони на своїй позиції, чи змінили її. Аналітичний раунд є важливим, адже він показує наскільки людина володіє критичним мисленням, наскільки може відділити головні аргументи від другорядних. Саме цей раунд показує силу дебатанта.
У змаганнях з дебатів участь взяли команди Запоріжжя, Дніпра, Харківської області та Мелітополя. Жюрі враховувало та аналізувало кожну відповідь учасників. За словами організаторів даного проекту, такі заходи вчать молоде покоління не тільки мати критичне мислення та грамотно доводити свою точку зору, але й поважати та уважно слухати своїх опонентів.
Вікторія – учасниця гри «Молодь дебатує», м. Лозова, Харківська область
– Чому вас вчать під час дебатних тренінгів?
– Я в дебатах — вже другий рік. Нас вчать шукати насамперед інформацію не тільки в мережі Інтернет, але й в книжках, певних відомостях, дослідженнях, тобто вміти вибирати потрібну інформацію для теми. В порівнянні з минулим роком я помітно зросла. Адже перестала боятися публіки, а також навчилася відстоювати власну думку.
Метою ініціативи «Молодь дебатує» є активне залучення шкільної молоді до розбудови громадянського суспільства, адже дискутуючи на суспільно важливі теми, учні здобувають лідерські якості.
Ангеліна — учасниця гри «Молодь дебатує» ЗОШ №38
– Чим саме в подальшому тобі допоможуть дебати?
– На початку, як тільки починала грати, робила це з агресією. Однак сьогодні я вмію більш вдало донести свою думку до інших, підкріпити це дієвими аргументами та історичними даними. Оскільки в подальшому я планую бути політиком, дебати — це надто важливо, це — як вода для мене. Адже ця професія потребує грамотного обґрунтування власної думки. Тож вважаю, що дебати допоможуть мені із цим на початку мого кар’єрного розвитку.
Алла ЯРЕМЕНКО