ЗНУ став учасником проекту сприяння академічній доброчесності в Україні
Реформування системи вищої освіти – злободенна проблема для України. Її вирішення передбачає комплекс заходів різного спрямування. Один із таких – Проект сприяння академічній доброчесності у вищій освіті України (SAIUP), учасником якого став і Запорізький національний університет
19 квітня у Запорізькому національному універсеті Проект презентували спеціаліст Юлія Солодько та координатор Проекту Тарас Тимочко. Також у презентації взяли участь проректор з наукової роботи ЗНУ, професор Геннадій Васильчук та студентка факультету соціології та управління Оксана Ковтун. Саме вони стануть координаторами Проекту від Запорізького національного університету.
Проект сприяння академічній доброчесності у вищій освіті України (SAIUP) здійснюється Американськими Радами з міжнародної освіти через партнерство з Посольством США у Києві. До участі в програмі наразі залучено 10 українських ВНЗ, серед котрих було обрано й ЗНУ як один з найбільших університетів півдня України. Проект надає вищим навчальним закладам стратегічні плани і заходи, які зроблять академічну чесність частиною адміністрування. Це буде сприяти максимально якісному та чесному навчанню, яке дозволить уникнути інтелектуального і творчого занепаду.
Що ж таке — академічна доброчесність?«Раніше поняття академічної доброчесності майже не зустрічалося в українському законодавстві, та і в українській мові в цілому. Але зараз, якщо провести інтернет-моніторинг, ви побачите, що з початку нашого проекту ця фраза часто зустрічається і входить в обіг в освітньому середовищі зокрема», – відзначив координатор Проекту сприяння академічній доброчесності Тарас Тимочко. Він розказав, що визначення терміну «академічна доброчесність» на законодавчому рівні нині є у проекті нового рамкового Закону України «Про освіту», стаття 35. Це поняття визначають як «сукупність принципів, правил поведінки учасників освітнього процесу, спрямованих на формування самостійної і відповідальної особистості, спроможної навчатися, викладати і здійснювати наукову діяльність, дотримуючись етичних та правових норм».
Тарас Тимочко зазначив, що в англійській мові є два відповідники словосполучення «академічна доброчесність»: «academic honesty» та «academic integrity». «Перше з них означає принцип дотримання правил під тиском, в рамках певних обмежень та законів, яких має дотримуватись кожна людина. Друге, «academic integrity», – це свідоме сповідування певних принципів. Саме з другим поняттям ми працюємо», – пояснив координатор проекту.
Академічна доброчесність дозволяє системі освіти залишатися результативною, такою що справді дає якісні знання та корисні навички, а не тільки документи про здобуття освіти. «Ми не є антикорупційним чи каральним проектом, ми – просвітницька програма. Ми не караємо і не забороняємо. Ми показуємо можливості, які дасть кожному університету-учаснику ця система академічної доброчесності, якщо вона буде дійсно впроваджена. Основний лейтмотив – «Доброчесність винагороджується»! Студентам академічна доброчесність гарантує справжні знання, які стануть основою успішної кар’єри. Викладачам – підвищення статусу, зростання значущості ролі викладача та впливу на академічний процес. І, звісно, впровадження академічної доброчесності – це зріст рейтингів вишу, його позитивний імідж та краще майбутнє», – розповіла спеціаліст Проекту сприяння академічній доброчесності Юлія Солодько.
Завдання Проекту полягяє у зміні сприйняття поняття академічної доброчесності та регуляції внутрішньої політики вищих навчальних закладів з метою зміцнення академічної доброчесності в університетських містечках. Програма спрямована на співпрацю не тільки зі студентами, а й з викладачами та адміністрацією університетів. Проект розрахований на 4 роки, для його розробки та втілення організатори аналізували спільний досвід США і України.
«Систему, де процвітає списування, плагіат, байдужість до активного, чесного навчання треба розхитувати. Я вважаю, що навчання студентів та викладацька робота потребує оновлення та стимулу. Цей Проект як раз і стане тим стимулом, завдяки якому студенти та викладачі зможуть передивитися принципи своєї діяльності. Мене приємно вразив підхід адміністрації Запорізького національного університету до цього питання. Наші студенти, викладачі та адміністрація говорять спільною мовою, а це –значний залог успіху», – зазначила Оксана Ковтун, координатор Проекту в ЗНУ.
За ініціативою Американських рад основними етапами програми обрано три компоненти:
- створення суспільної підтримки академічної доброчесності (брендинг)
Цей етап передбачає національні конкурси, один з котрих – створення бренду програми (логотип+слоган) та подальшу його стандартизацію. Другий – конкурс соціальної реклами академічної доброчесності, на основі якого буде створено медійну кампанію. Окрім того, програмою запланована розробка он-лайн платформ Проекту.
- розвиток навиків зі створення університетської бази з академічної доброчесності із застосуванням міжнародної практики
Другий компонент програми охоплює різноманітні семінари, курси з основ академічної доброчесності, неформальні зустрічі із викладачами, співробітниками та адміністрацією, освітні модулі для старшекласників. Для отримання вихідних даних організатори збираються проводити опитування студентів та викладачів в університетах.
- нормативні реформи на рівні міністерства
Через Проект та за узгодженої участі МОН, Американські ради планують інституціоналізацію норм і правил і на рівні університету, і на рівні Міністерства освіти і науки України. Важлива частина цього алгоритму – введення санкцій за порушення норм академічної доброчесності, встановлення процедури розгляду скарг та правозастосовної політики.
У співпраці з Microsoft Україна та іншими партнерами Американськи Ради Проект підтримує розвиток спеціальних он-лайн сховищ для документів, завдяки котрим можна буде зменшити кількість порушень інтелектуальної власності (плагіату) в університетському середовищі.
«Я розумію, що можуть будуть труднощі та непорозуміння. Але нам треба дивитися в майбутнє, розуміти, що розвиток освітньої системи – передовий рубіж українського суспільства», – підсумував проректор з наукової роботи ЗНУ Геннадій Васильчук.
Ознайомитися з повною програмою Проекту можна за посиланням.
Автор: Лозов’юк Олександра