Хто такі стартапери та як вони можуть масштабувати свої проєкти

У 1939 році в США випускники Стенфордського університету Девід Паккард і Вільям Х’юлетт розробили ідею, випробували її на практиці та назвали свій проєкт стартапом. Сьогодні він відомий як гігантська компанія, яка виробляє комп’ютери, ноутбуки, офісне обладнання та відповідне програмне забезпечення під логотипом HP або Hewlett-Packard.

Пізніше, в 1990-х роках, багато фінансистів і підприємців обговорювали визначення терміну «стартап» і називали його основними характеристиками: короткострокову активну підприємницьку діяльність; базове швидке зростання й створення продуктів і послуг в умовах підвищеного ризику.

Класичне визначення терміну «стартап» сформулював успішний американський підприємець Стівен Бланк: «Стартап – це тимчасова організація, метою якої є дослідження та реалізація масштабної бізнес-ідеї».

Простіше кажучи, стартап – це новий фінансовий проєкт з метою швидкого розвитку та отримання прибутку. Але чи так це насправді? Виходячи з цього короткого визначення, будь-який новий бізнес можна з гордістю назвати стартап-проєктом.

Основними перевагами стартапів є їх мобільність та своєчасність. Тобто, нові рішення можна впроваджувати негайно. Гіганти-конкуренти занадто неповороткі та повільні, щоб швидко адаптуватися до змін на ринку. У більшості випадків інвестори готові заплатити лише за ідею та пообіцяти її реалізувати.

Брак фінансування вважається основною проблемою, що стримує розвиток стартапів. Проблема пошуку інвестицій є особливо гострою для соціальних стартапів, оскільки вони часто не мають можливості залучити капітал або чіткої стратегії виходу на ринок, як інші стартапи, а також мають низьку норму прибутку і низький потенціал масштабування.

Для розв’язання цієї проблеми та забезпечення фінансування в нашій країні існують інкубатори та акселератори, а також низка грантових програм, спрямованих на те, щоб підприємці-початківці могли подати свої проєкти та, якщо пощастить, виграти довгоочікуваний джекпот.

Але для цього технологія має бути справді революційною і знайти сферу застосування. Віртуальна реальність, робототехніка, криптовалюти та все, що пов’язане з ІТ, зараз переживає бум. Ці сектори привертають багато уваги та фінансування завдяки своєму потенціалу швидкого повернення інвестицій.

Що ви можете зробити, щоб виділитися? Можна спробувати інтегрувати нові технології у звичні послуги. Наприклад, ви можете під’єднати технологію великих даних до мережі салонів краси, щоб збирати дані про відвідувачів (наприклад, колір волосся, наявність лупи тощо). Потім цю інформацію можна продати великим медичним чи косметичним компаніям. Іншими словами, це спосіб створення бази даних і збору даних одночасно.

Другий варіант – з’ясувати, які національні та міжнародні фонди, муніципальна влада зараз фінансують, і створити стартап у цій сфері.

Третій вектор – пошук бізнесів, які ще не були реалізовані. Цей підхід базується на дослідженні клієнтського досвіду.

Нові ринки та можливості постійно з’являються і зникають, їм на зміну приходять інші. Завжди потрібно тримати вуха гостро.

На жаль, одних ідей недостатньо. Кожен бізнес вимагає величезної кількості зусиль та інвестицій. Ви повинні бути підприємцем. Це поняття вимагає дуже обережного ставлення, особливо коли мова йде про фінанси.

Стартапи повинні бути успішними й тим, що має попит на свої послуги, щоб привабити свою цільову авдиторію і залучити кошти інвесторів.

Ключовим показником успіху нового підприємства є готовність бізнес-партнерів вкладати в нього гроші. Стартапи не обов’язково мають бути засновані на чистій комерції. Незалежно від того, чи є вони інформаційними, гуманітарними або науковими, вони є перспективними.

Першим етапом стартапу є створення прототипу. Після того, як прототип стає повноцінним продуктом, стартап змінюється, розвивається і масштабується. Масштабування – це процес розширення сфери впливу проєкту шляхом інвестування коштів.

Кінцевою метою успішного стартапу є продаж продукту більшій компанії або продовження прибуткової діяльності як незалежної компанії. Інший варіант — розмістити акції проєкту на фондовій біржі та чекати, поки вони будуть продані за найвищою ринковою ціною.

Багато стартаперів та підприємців-початківців сповнені ентузіазму щодо своїх ідей. Але часто це пов’язано з абсолютним незнанням світу бізнесу, і вони не хочуть мати справу з такими дрібницями, як фінансова звітність або дотримання трудового законодавства. Тож невдача неминуча, якщо ви не вивчите і не полюбите всі ці речі.

Ростислав Балута