ІЄРАРХІЯ ПОТРЕБ МАСЛОУ — ЧИ АКТУАЛЬНА ВОНА У 21 СТОЛІТТІ

Абрахам Маслоу був американським психологом, який розробив ієрархію потреб пояснення мотивації людини. Його теорія передбачала, що в людей є ряд основних потреб, які необхідно задовольнити, перш ніж вони перемістяться вгору ієрархією, щоб задовольнити більш соціальні, емоційні потреби та потреби самореалізації.

Абрахам Маслоу вніс ряд важливих внесків у галузь психології. Сьогодні його пам’ятають як одного із найвпливовіших психологів 20 століття.

Його теорії були зосереджені на позитивних аспектах людської природи, на відміну від інших психологів. Наприклад, Маслоу вважав, що психоаналітична теорія Фрейда та поведінкова теорія Скіннера надто зосереджені на негативних чи патологічних аспектах існування. У той час, коли більшість психологів зосередилися на аспектах людської природи, які вважалися ненормальними, Абрахам Маслоу звернув увагу на позитивні сторони психічного здоров’я.

Його робота вплинула на те, як ми бачимо психічне здоров’я. Його інтерес до людського потенціалу, пікових переживань, поліпшення психічного здоров’я та особистісного зростання вплинув на психологію.

Його робота продовжує впливати сьогодні. У той час як робота Маслоу втратила популярність у багатьох академічних психологів, і деякі припускають, що його ієрархія може потребувати оновлення, його теорії переживають відродження через зростаючий інтерес до позитивної психології.

Що ж таке ієрархія потреб Маслоу?

Теорія Абрахама Маслоу є однією з найперших і найвідоміших теорій мотивації. Його часто зображують у вигляді трикутника або піраміди. Він відповідає змістовній школі теорій мотивації, тобто зосереджується на тому, що мотивує людей, а не на процесах, за допомогою яких вони мотивуються.

Ця теорія була вперше запропонована в 1940-х роках, але вперше повністю виражена в 1954 році. Як і більшість моделей змісту мотивації, деякі люди піддають сумніву дійсність деяких аспектів цієї моделі. Попри це, він популярний і досить добре прийнятий бізнес-спільнотою. Можливо, ви бачили це в програмах лідерства та особистого розвитку у світі праці.

Ієрархія потреб Маслоу говорить про те, що всі люди мають однакові типи потреб і що ці категорії потреб мають ієрархію. Грубо кажучи, ця ієрархія йде від основних речей, необхідних для виживання, до відчуття реалізації нашого потенціалу та пошуку мети в житті.

Ієрархія важлива, оскільки з мотиваційної точки зору вона діє як сходи. Це означає, що люди повинні повністю задовольнити свої потреби на поточному рівні в піраміді, перш ніж вони будуть мотивовані досягненням потреб наступного рівня. Відверто кажучи, людина, яка намагається знайти дах над головою, зосередиться на цьому, перш ніж досліджувати своє справжнє покликання в житті.

Ієрархія потреб Маслоу представлена ​​у вигляді піраміди:

Рівень 1: фізіологічні потреби

Найосновніша категорія потреб людини — це фізіологічні. Це наші потреби виживання, і перше, чого ми маємо досягти, перш ніж перейти до більш складних і бажаних потреб у житті. Наші фізіологічні потреби включають наші тілесні потреби, такі як сон, їжа та вода, а також основи житла та одягу. Якщо нам не вистачає будь-якої з цих потреб, нам потрібно їх задовольнити, перш ніж ми зможемо мотивуватися задовольняти інші потреби.

Рівень 2: Потреби безпеки

Коли хтось задовольнив свої фізіологічні потреби, він мотивований задовольнити свої потреби безпеки. По суті, ці потреби в безпеці стосуються усунення ризику для життя та допомоги людям у збереженні своїх фізіологічних потреб у майбутньому. Потреби в безпеці включають фізичну та емоційну безпеку, житло, окрім найпростіших притулків, здоров’я та фінансову безпеку.

Рівень 3: Соціальна приналежність

Третій рівень ієрархії потреб Маслоу вводить потребу в соціальній приналежності. Модель говорить, що як тільки люди задовольняють свої фізіологічні потреби та потреби в безпеці, їхнім наступним пріоритетом стає прагнення до соціальної приналежності.

Люди за своєю суттю соціальні істоти, і потреба в соціальній приналежності сильна у більшості людей. Щойно люди задовольняють свої основні потреби, вони починають прагнути до таких речей, як сімейні стосунки, дружба, стосунки в громаді та почуття прийняття та приналежності, які багато людей вважають винагородою.

Рівень 4: Самооцінка

Модель Маслоу каже, що як тільки люди задовольняють свою потребу в соціальній приналежності та прийнятті, вони починають зосереджуватися на собі та своїй самооцінці.

Усі ці потреби стосуються задоволення его і того, щоб вас цінували. Маслоу розділив цю потребу на два рівні. На нижчому рівні люди прагнуть досягти статусу, поваги та визнання з боку інших. На вищому рівні вони шукають цього від себе.

Рівень 5: Самоактуалізація

Ієрархія потреб Маслоу говорить, що як тільки люди задовольнять своє его та отримають самооцінку, їх кінцевою потребою є самореалізація. Ця трохи незграбна фраза просто означає, що люди хочуть відчувати, що вони реалізують свій потенціал і максимально використовують свої здібності.

Пізніше в житті Маслоу додав наступну стадію, яку він назвав трансцендентністю, яка, за його словами, полягає в тому, щоб віддати себе чомусь поза собою. Це може бути у формі альтруїзму чи духовності та може залучати людей до досягнення своєї мети у світі.

Ієрархія потреб Маслоу завжди була популярною серед населення. Це просто та зрозуміло, і всі потреби, зафіксовані в моделі, є речами, про які люди думали раніше. Модель інтуїтивно зрозуміла. Коли люди дивляться на неї, вони можуть бачити себе в ній, вони можуть визначити, де вони знаходяться на піраміді, і вони також можуть легко побачити в ній інших.

Цей легкий зв’язок із моделлю означав, що ієрархія потреб Маслоу стала популярною також у світі бізнесу. Він часто з’являється в програмах лідерства та особистого розвитку як інструмент, який люди та лідери можуть використовувати для оцінки мотивації та мотиваційних факторів.

З точки зору роботи, ієрархія потреб Маслоу найчастіше використовується як інструмент розвитку особистості та саморефлексії. Взагалі кажучи, модель подається за допомогою навчання людей, які потім розмірковують над нею та використовують свої думки для інформування про такі речі, як плани розвитку чи кар’єри. Таким чином, модель може бути корисною як інструмент встановлення напрямку для покращення задоволеності.

Отже, піраміда Маслоу досі дуже популярна. Це п’ятирівнева класифікація людських потреб, де найнижчий рівень — це базові потреби, а найвищий — більш особистісні потреби у самовираженні. Найцікавішим аспектом поглядів американського психолога є те, що людина може переходити до інших цілей лише після задоволення своїх потреб на нижчих рівнях ієрархії. Перший рівень піраміди Маслоу складається з фізіологічних потреб (їжа, сон, вода, дихання). І це дуже розумно. Тому що всі люди задовольняють свої потреби насамперед на цьому рівні. Лише коли ми знаходимо, що поїсти та попити, ми думаємо про наступний рівень — безпеку. Коли наші фізіологічні потреби задоволені, ми хочемо забезпечити собі гарне середовище проживання і вести здоровий спосіб життя. Третій рівень піраміди Маслоу — соціальні потреби. Коли наші фізіологічні потреби задоволені та ми відчуваємо себе в безпеці, ми хочемо більше спілкуватися, бути коханими та брати участь у житті суспільства. Четвертий рівень — це потреба в повазі, яка виражається в різних досягненнях, впевненості та значущості в житті. Іншими словами, на цьому етапі людині потрібно, щоб її поважали інші та щоб вона була важливою для інших. Остання стадія цієї піраміди — потреба в самовираженні. Маслоу розглядав цю стадію як час, коли людина хоче довести собі, наскільки вона цінна в цьому житті. Коли ця потреба задоволена, люди не працюють, щоб покращити своє економічне становище чи справити враження на інших. Це відбувається через важливість самої роботи та задоволення від самого процесу.

Піраміда потреб Маслоу, можливо, не є жорстким стандартом, якого всі повинні дотримуватися, але її варто взяти до уваги навіть сьогодні. Людські бажання дійсно постійно зростають, і коли ми отримуємо бажане, ми хочемо ще більше. Але це є стимулом для нас постійно жити, розвиватися і вдосконалюватися.

Каріна Лакіза