Як обрати велосипед: різновиди та тонкощі

Останнім часом із подорожчанням цін на бензин, проїзд  у громадському транспорті та екологічними проблемами усе більше українців обирають велосипеди – як альтернативу іншим засобам пересування. Це екологічно, практично безкоштовно (не враховуючи купівлю ровера) та ще і корисно для здоров’я.

Коли ви вже зібрали необхідну суму і таки вирішили придбати велосипед, можете зіштовхнутися з деякими труднощами. Якщо колись «Україна» або «Салют» були єдиними можливими опціями, то сьогодні потенційний власник велосипеду постає перед велетенським асортиментом байків. Щоб зробити свій вибір свідомо, потрібно знати, що являє собою кожна із моделей, а також  класифікації велосипедів та їхні характерні особливості.

Маунтінбайк

Найпопулярніше катання сьогодні — містом та парком. Це — пересічна місцевість (середня, легка), асфальт, можливі якісь коріння або трава. Для цього підійде маунтінбайк (MTB — mountainbike; такий тип ще називають гірським) – класика велосипедного жанру сучасного світу. Розмір коліс такого велосипеду 26 дюймів (найпоширеніший сьогодні). Цей розмір коліс забезпечує оптимальне співвідношення швидкості, м’якості та комфорту поїздки.

Посадка на таких велосипедах зазвичай більш спортивна — доведеться подаватися тілом трохи вперед, щоб розвантажити спину й перемістити навантаження на руки. Це необхідно, адже якщо людина обирає цей вид велотранспорту, то вона розраховує на те, що в день може їздити по 10-30 кілометрів — мінімум.

Маунтін-байки бувають і для більш агресивної їзди — із заднім амортизатором.  Необхідно розуміти, що такі велосипеди будуть коштувати досить дорого. Ті ж, які коштують відносно дешево, майже завжди мають амортизатор поганої якості. Через це агресивної їзди на них не вийде, а перетвориться в небезпечну авантюру: ніяких серйозних, небезпечних стрибків вони не витримають. Отже, якщо ви все ж хочете придбати велосипед такого типу — доведеться витратити не малі гроші.

«Начинка» вашого двоколісного друга

Окрім стандарту коліс з 26 дюймами, є ще 27.5 і 28. Збільшення діаметру додає м’якості — такі велосипеди краще «відпрацьовують» нерівності та з ними легше зберігати високу швидкість. Крім цього, вони зручніші в налаштуванні для людей високого зросту.

Велосипеди бувають зі стальними рамами або алюмінієвими. Краще, звичайно, купувати алюмінієві: вони легші та твердіші. Стальна рама окрім того, що важить більше, «грає» — поглинає швидкість, оскільки дуже пластична, а значить, щоб досягти тієї ж швидкості, потрібно витратити більше зусиль. Для дівчат існують велосипеди з особливою формою рами: відстань до руля є коротшою, адже у чоловіків руки зазвичай довші за жіночі. Є також жіноча рама зі скошеною трубою, щоб можливо було кататися в спідниці або сукні, легко злазити й сідати на велосипед.

Під час вибору необхідно звернути увагу на обід. Він може бути подвійним або одинарним. В залежності від того, якому навантаженню ви збираєтесь піддавати ваш велосипед, потрібно обрати або одинарний (для звичайної їзди без особливих стрибків із брівки) або двійний (міцніший для вже серйознішого катання).

Покришки для таких байків рельєфні. Це зроблено знову ж таки, щоб «гасити нерівності».

Гальма бувають двох типів: ободні та дискові. Обідні легко налаштовувати та ремонтувати, вони дешеві. Їх мінус у тому, що вони не терплять поганої погоди (дощ, сніг), бо при цьому можуть погано працювати й «залипати».

Дуже часто навіть велосипеди, які коштують цілий капітал, можуть мати пластмасові педалі. Якщо ви обрали саме такий, рекомендовано замінити їх на металеві.

Перемикачі швидкості на рулі бувають теж двох видів: «рево-шифтери» та «монетки». Не дорогі «шифтери» (ті, що крутяться) відрізняються своєю неточністю та незручністю. Отже, краще обирати «монетки» (ті, що клацають).

Сидіння повинні бути маленькі та жорсткі, щоб не затискали м’язи ніг та знижували навантаження на таз. Попереджаємо, що перші декілька тижнів буде «все» боліти. Це неприємно, але це нормально.

Велосипедна вилка може бути на пружинному (в дорогих велосипедах опцій більше) амортизаторі або без нього взагалі (підійде, якщо ви збираєтесь їздити лише на асфальті та по рівній поверхні).

За популярністю маунтін-байкам поступаються стріт-велосипеди та шосейні, але з кожним днем  вони стають більш актуальними. Потрібно зауважити, що вони входять у тренд не в Україні, а в країнах Європи, де дороги дозволяють їздити на велосипедах з міцною велосипедною вилкою та вузькими ободами. З назв очевидно, що пристосовані вони до шосе та міста.

Шосейні велосипеди

Шосейні велосипеди — класика спортивного жанру. Висока швидкість — високі ціни. Посадка на таких велосипедах спортивна. Зазвичай люди, які ніяк не відносяться до спортивного катання, такі велосипеди не обирають, бо вони достатньо вибагливі: не переносять поганої погоди, нерівності.

Ближче до звичайних покупців — гібриди — велосипеди, що поєднують у собі шосейний та маунтін стилі катання. Зовнішньо такий велосипед виглядає, як гірський, але колеса вужчі та більшого діаметру (28 дюймів). Покришки «лисі» або майже «лисі». Жорстка вилка є цілком прийнятною. Список вимог до такого байку такий же, як і до гірського: двійний (одинарний) обід, дискові або обідні гальма, два типи перемикачів, педалі.

Сіті-байки

Сіті байк — комфортний велосипед лише для катання в місті. Він має не спортивне сідло, під яким може навіть бути розміщений амортизатор, що дійсно додає комфорту на нерівностях. Амортизатор у вилці досить простий.  Інколи втулки оснащені динамо-машиною, щоб підсвічувати ваші ліхтарі,а також крилами та багажником, регулятором керма. Потрібно пам’ятати, що такі велосипеди непридатні для екстриму.

Велосипеди, що складаються — маленькі, досить зручні для катання по місту, але більше 20 кілометрів в день краще на них не їздити, бо це шкідливо для здоров’я: через те, що посадка пряма, матимете велике навантаження на спину.

Отже, існують такі види велосипедів:

  • Маунтінбайк або гірський велосипед (плюси: універсальні, доступні; мінуси: на асфальті поступаються шосейним велосипедам та гібридам).
  •  Шосейні велосипеди (плюси: легкі, дуже швидкі; мінуси:вимогливий до якості дорожнього покриття).
  • Гібриди (плюси: комфортні, зручні для їзди по місту, практичні; мінуси: менш керовані на пересіченій місцевості, ніж маунтін байки).
  • Міські (плюси: комфортні, практичні, дешеві; мінуси: не придатні для екстрімного катання).
  • Ті, що складаються (плюси: компактні; мінуси: призначені для коротких дистанцій)

Уважно зважте, де і скільки часу ви будете кататись на велосипеді і відповідно до цього оберайте собі ровер. Окрім позитивних емоцій та корисних фізичних навантажень ви обов’язково отримаєте купу нових друзів-велосипедистів!

Денис Красніков