Медіаграмотність у школі: в ЗНУ провели тренінг для вчителів
25 січня в Запорізькому національному університеті відбувся тренінг "Інформаційно-комунікаційна компетентність учителя української мови та літератури"
Захід був організований на базі факультету журналістики ЗНУ за сприяння Відділу преси, освіти та культури Посольства США в Україні й Південного центру медіаграмотності.
Запрошені учасники — вчителі шкіл міста Запоріжжя та Запорізької області. Це вже третій і завершальний тренінг у циклі методичних семінарів-тренінгів «Формування медіакультури вчителя української мови та літератури в умовах становлення нової української школи» .
Тренінг розпочався з семінару-презентації «Соціальні мережі: кроки до безпечного використання» медіа-експерта Олександри Усенко. Говорили про двофакторну авторизацію, небезпеки ігрових додатків в соціальних мережах, чому не варто авторизуватися на різних сайтах за допомогою Facebook, тощо. Було і кілька інтерактивних ігор на усвідомлення того, що відчуває людина в світі багатоканальних комунікацій, як працюють «бульбашкові фільтри», за якими параметрами визначити фейковий екаунт в Instagram.
Олександра Усенко, медіа-експерт, спікер тренінгу «Інформаційно-комунікаційна компетентність учителя української мови та літератури»:
Треба усвідомлювати не лише небезпеки, які можуть приховувати соцмережі, але й застосовувати переваги, наприклад, як інструмент побудови власного іміджу. На думку спало таке: якщо вчитель поважає учня, який знає його предмет, то учню буде цікаво з вчителем, який добре орієнтується в соціальних мережах, популярних серед підлітків та молоді. Оскільки це вже був третій тренінг, то ми мали змогу поговорити про те, які знання з попередніх двох занять учителі застосовують у роботі та особистому житті. Актуальними для вчителів виявилися навички відокремлювати факти від суджень, аналізувати своє медіаполе та використовувати стандарти Бі-Бі-Сі для визначення якості інформації в медіа.
Друга сесія була присвячена методичним аспектам роботи педагога в контексті інформаційно-комунікаційної освіти: декан факультету журналістики, кандидат педагогічних наук Віктор Костюк поспілкувався з учасниками про потенціал уроку української мови та літератури в формуванні медіаграмотності та критичного мислення школярів. На тренінгу говорили про вміння педагога критично аналізувати інформацію, про труднощі в процесі пошуку й осмислення інформації в ЗМІ. Було розглянуто методичні розробки програм з інформаційно-комунікаційної компетентності, можливі тематичні уроки та позакласні заходи як для школярів, так і для їх батьків.
Віктор Костюк, декан факультету журналістики, кандидат педагогічних наук, спікер тренінгу «Інформаційно-комунікаційна компетентність учителя української мови та літератури»:
Ми, як факультет журналістики, який займається професійною підготовкою журналістів, як ніхто відчуваємо, наскільки важливо правильно аналізувати інформацію, подану в медіа. Формуванням медіаграмотності треба займатися навіть не зі школи, а вже з дитячого садку, і батьків треба залучати до цього. Однак школа є як раз тим місцем, де це можна потужно й організовано здійснювати. Саме тому ми вирішили звернутися до вчителів. Дуже важливо, щоб сам викладач володів навичками медіакультури: від того, наскільки він сам буде медіаграмотним, залежить те, наскільки якісно він зуміє ці основи запровадити в освітньому процесі. Вчителі української мови та літератури, як, і, до речі, вчителі будь-якого предмету, мають багато можливостей цим займатися. Сьогодні є два основних способи впровадження медіаосвіти. Перший — це введення спеціальних курсів з медіаосвіти, критичного мислення, тощо. Це корисно, але, як на мене, більш ефективним способом є другий — впровадження елементів медіаграмотності в процес вивчення кожної дисципліни.
Фінальним етапом освітнього заходу були виступи-презентації учасників курсу з конспектами уроків та позакласних заходів, анкетування учасників з метою дізнатися враження від заходу та можливі побажання щодо тренінгів і вручення сертифікатів про підвищення кваліфікації.